Gyerekülés: elég a tévhitekből!

avagy nem árt ha tudod, mikor büntethet a rendőr, és mikor nem.

Autóval rendelkező kisgyerekes családban rendszeresen felmerülnek kérdések a gyerekek utazásával kapcsolatban: utazhat-e gyermek elől, meddig kell gyerekülés, és mikortól elég az ülésmagasító, stb... És természetesen

mindig akad valaki, aki szakértőnek tartja magát a témában, és innen-onnan hallott információk alapján ad szakszerűtlen tanácsot.

Aztán persze jön a meglepetés, a rendőri figyelmeztetés vagy büntetés...

biztonsag.png

Éppen ezért összeszedtük a legfontosabb szabályokat, értelmeztük és lefordítottuk őket érthető nyelvre. Nem árt tudnod, mikor büntethet a rendőr, és mikor nem. De mindig tartsuk szem előtt, hogy a jogszabályok elsősorban a gyermekeink biztonsága érdekében születtek, tehát

ne azért tartsuk be őket, mert megbüntethetnek, hanem mert így utazhatnak biztonságban a kicsik.

Az első kérdésre (utazhat-e a gyerek elől) rögtön az elején meg is adjuk a választ: meghatározott feltételekkel IGEN, utazhat elől gyermek, és nem csak csecsemő. De erről részletesen egy kicsit később.

Az itt leírt információk az aktuálisan (2016. augusztus 15-én) érvényben lévő KRESZ (hivatalos nevén: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) iránymutatásai alapján íródtak. Nem egyszerű a jog nyelvezetét megérteni, ráadásul a szóban forgó jogszabály még 1975-ben készült (az akkor gyártott autók már 46 évesek - már ha még forgalomban vannak), a rendelet tehát nem mondható frissnek. Természetesen ezt a jogszabályt folyamatosan módosították a kornak megfelelően, ugyanakkor maradt a hivatalos jogi nyelvezet, ami a közember számára továbbra is nehezen érthető.

valasztek.png

Jöjjenek a témában felmerülő lényeges kérdésekre a válaszok: (az itt közöltek normál üzemeltetésű, átlagos személygépkocsikra vonatkoznak, a taxiban, buszon vagy átlagtól eltérő autóban történő utazásokra vonatkozó szabályok eltérhetnek a lentiektől).

Az egyik rendszeresen felmerülő kérdés, hogy mikor kell gyerekülést vagy ülésmagasítót használni. A szabály egyszerűen megjegyezhető:

MINDIG kötelező a gyerekülés (kisebb korban rögzíthető babahordozó), ha a gyermek még nem töltötte be a 3. életévét, valamint 3 éves kor felett akkor is, ha a gyerek magassága még nem haladja meg a 135 cm-t.

135 cm felett csak akkor hagyható el a gyerekülés, ha a gyermek az autóban lévő biztonsági övvel a testméretéhez igazodva biztonságosan rögzíthető (magyarul beállítható a biztonsági öv a szükséges magassághoz igazítva), vagy ha a testmérete meghaladja a 150 cm-t.
Ebből következik, hogy ülésmagasító kizárólag 135 cm magasság felett használható, és csak akkor, ha az autó biztonsági öve az ülésmagasító használatával már beállítható a gyermek testméretéhez megfelelő magasságra. Ha ehhez az ülésmagasító még kevés, akkor kizárólag gyerekülés használható. És csak idővel, amikor a biztonsági öv már önmagában, a megfelelő magasságra beállítva biztosan rögzíti a gyermeket, csak akkor lehet elhagyni a gyermekbiztonsági berendezéseket - legyen az gyerekülés vagy ülésmagasító.

rajz-gyerekules.png

Fontos, és a jogszabályban is szerepel, hogy mindig a GYERMEK TESTMÉRETÉHEZ ÉS TESTSÚLYÁHOZ IGAZODÓ gyerekülést kell használni. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban - a bejegyzés végén erre is kitérünk.

Másik népszerű téma az első ülésen történő utaztatáshoz kapcsolódik. Néha még szakértők is tévesen értelmezik a jogszabályt, és azt írják, hogy nem, vagy kizárólag menetiránnyal háttal, babahordozót lehet elhelyezni az autó első ülésén. Nos ez az értelmezés téves.
A szabály ugyanis az, hogy

UTAZHAT GYERMEK AZ ELSŐ, VEZETŐ MELLETTI (úgynevezett anyós-) ÜLÉSEN, gyerekülésben, a menetiránnyal szemben, a fentebb részletezett szabályok betartásával.

Menetiránnyal háttal is utazhat gyermek, de kizárólag akkor rögzíthető így a gyermekbiztonsági rendszer, ha az autóban nincs légzsák, vagy az ki van kapcsolva.

legzsak.png

Összefoglalva a fentieket: 135 cm alatti testmagasságig kizárólag gyerekülésben utazhat a gyerek, enélkül büntethet a rendőr. 135 cm felett pedig azt fogja vizsgálni, hogy a biztonsági öv megfelelően rögzíti-e a gyermek utast, illetve hogy magasabb-e mint 150 cm. Az első ülésen is ezen szabályok betartásával utazhat a gyermek, akár menetiránnyal háttal is ha nincs, vagy ki van kapcsolva a légzsák. Szakemberek egybehangzó véleménye szerint azonban a gyerekek a hátsó üléseken nagyobb biztonságban vannak, mint elől utazva. Tartsuk ezt szem előtt utazásaink során.

Persze felmerülhet még egy kérdés: mi a szabály akkor, ha az autóban nincs hátul biztonsági öv (lehetnek még forgalomban ilyen autók, régi ladák, trabantok, skodák). Mert ezekben az autókban nyilván nem lehet gyerekülést rögzíteni.
A jogszabály megalkotása során gondoltak erre az esetre is. Ilyenkor nem kötelező a gyerekülés használata, viszont ezekben az autókban KIZÁRÓLAG HÁTUL utazhatnak a gyerekek, és kizárólag 3 éves kor felett.

3 éves kor alatti gyerek a hátsó biztonsági övvel nem rendelkező autóban NEM SZÁLLÍTHATÓ!

Rossz hír tehát az ilyen autóval rendelkező, gyermeket váró szülőknek, hogy babájukat - érthető biztonsági okok miatt - szabályosan nem szállíthatják autójukba - hátul sem!

famastore.png

Most, hogy már minden szükséges szabályt ismerünk, már "csak" arra kell figyelni gyerekülés vásárlásakor, hogy a megfelelő kategóriájú, méretű ülést válasszuk gyermekünknek:

Ehhez jó tudni, hogy a köznyelvben megkülönböztetünk gyerekülést és ülésmagasítót. A jogszabályok ezt integrált gyermekbiztonsági rendszernek (pl. gyerekülés, rögzíthető babahordozó), és nem integrált gyermekbiztonsági rendszernek (pl. ülésmagasító) nevezik. Az ülésmagasítóra csak egy bizonyos kor felett akkor van szükség, ha a gyermek már nagy (135 cm-nél magasabb), de az autó biztonsági öve magasító nélkül még nem rögzíti megfelelően. Mivel ezek az ülésmagasítók általában egyfajta méretben készülnek, és viszonylag rövid ideig van rá szükség, ezért ezt a kategóriát nem részletezzük. A gyerekülések viszont éveken keresztül, akár a gyerek 8 éves koráig használatban maradnak, így ezekről érdemesebb egy kicsit bővebben is kitérni.

Ezeket az üléseket (gyermekbiztonsági rendszereket) a gyártók az érvényben lévő EU-s szabályozásoknak megfelelően, súly alapján több csoportba sorolják:

  • 0. csoport: 10 kg testsúly alatt,
  • 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt,
  • I. csoport: 9-18 kg testsúlyig,
  • II. csoport: 15-25 kg testsúlyig,
  • III. csoport: 22-36 kg testsúlyig.

A gyerekülések gyártói is ezen szabályok figyelembevételével készítik a gyereküléseket a csoportoknak megfelelően, azonban érthető módon igyekeznek költséghatékonyabb megoldásokkal elcsábítani a vásárlókat. Így kapható olyan gyerekülés, amely 9-25 kg-ig, valamint a 15-36 kg-ig, vagyis két csoport összevonásával nyújt alternatív, olcsóbb megoldást a kisebb pénzű vevőknek. Sőt, megfelelő technikai megoldásokkal

elérhető a boltokban 0-25 kg-ig használható gyerekülés,

amely így gyakorlatilag három csoport összevonásával lecsökkenti annak a számát, hogy gyermekünk növekedésével új, nagyobb gyereknek megfelelő ülést kelljen vásárolni.

0-25kg-gyerekules.png

Mivel gyermekünk biztonságáról van szó, érdemes mindezeket figyelembe venni. Ha pedig aktuális a vásárlás, ide kattintva mindenki kedvére válogathat az EU-s jogszabályoknak teljes mértékben megfelelő gyerekülések és ülésmagasítók között. Bár a pénztárca határokat szabhat a választáskor, azonban nem érdemes nagyon spórolni a biztonságon. Remélhetőleg soha nem lesz szükség a gyerekülés által biztosított védelemre, de ahogy egy életbiztosítás, úgy

egy megfelelően kiválasztott gyerekülés haszna is csak baj esetén derül ki.

A legbiztosabb védelem érdekében: vezessünk óvatosan, válasszunk tudatosan!


Ui.: Ha pedig kétségek gyötörnek, hogy a fentiek nem csak újabb téves értelmezései-e a törvényeknek, olvasd el magad a jogszabályokat, melyek e témában az alábbiak:

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

(fotók, illusztrációk: saját, pixabay, gyártói katalógusok)